پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

درباره فرش ماشيني بيشتر بدانيم

۳ بازديد

تراكم و شانه فرش ماشيني يعني چه : همانطور كه مي دانيد هر فرش يك سري مشخصه دارد كه با آن شناخته مي شود. در اين مقاله با ذكر چند مثال در باب توضيح مفاهيم تراكم و شانه به بررسي فرق تراكم فرش با شانه فرش (فرش هاي ابريشمي و فرش هاي ماشيني ) مي پردازيم.

هر فرش از نظر تراكم ، داراي دو نوع تراكم است. تراكم عرض و تراكم طولي فرش .

تراكم عرضي فرش :

تراكم عرضي فرش يا همان تعداد ريشه ( گره رنگ ) در يك متر عرض فرش را گويند كه شانه فرش نام مي گيرد.

مثال 1 : يك فرش ماشيني به طور مثال فرش 350 شانه ، داراي 350 ريشه يا همان گره رنگ در هر متر عرض از فرش مي باشد. شانه ي مرسوم و رايج در بازار فرش به اين قرار است. 350 – 440 – 500 – 700 شانه. يعني در هر متر از عرض فرش به مقدار ياد شده داراي ريشه يا گره رنگ مي باشد.

تراكم طولي فرش :

همانطور كه در توضيح تراكم عرضي گفته شد به همان شكل در توضيح تراكم طولي بايد عرض شود كه تعداد گره رنگ ها در هر متر از طول قالي مشخص كننده تراكم طولي فرش است.

مثال 2 : فرش ماشيني اي كه تراكمش براي مثال 500 است يعني اين فرش در هر متر از طول خود داراي 500 ريشه يا گره رنگ مي باشد. 800 – 900 – 1000 از تراكم هاي طولي مرسوم در بازار مي باشند كه به رج شناخته مي شود.

نكته : تراكم طولي فرش به طور مستقيم به بافت فرش بستگي دارد.

فرق تراكم فرش با شانه فرش چيست؟ 

اگر بخواهيم به طوري قابل درك فرق تراكم فرش با شانه فرش را توضيح دهيم بايد عرض كنيم فرش هاي با شانه بيشتر ريز بافت تر هستند و به همين علت در طرح شلوغ تر مي باشند و به اصطلاح به آن ها فرش دستباف گونه مي گويند چرا كه به اين دست از فرش ها شباهت دارند.

فرق تراكم فرش با شانه فرش ماشيني اين است كه هر چه شانه بيشتر باشد ، يعني گره رنگ بيشتر است و نقشه و طرح متفاوت تر و زيبا تر مي شود. اما در خصوص تراكم فرش همانطور كه از اسمش پيداست هر چه تراكم بيشتر باشد فرش فشرده تر و متراكم تر است و به تبع آن سفت تر و سنگين تر مي گردد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.