شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

آيا مي دانيد منظور از اصطلاح شانه در كه در صنعت فرش ماشيني كاربرد دارد، چيست

۳ بازديد

شايد شما بارها و بارها با اصطلاح “شانه ” فرش  برخورد كرده باشيد. اغلب وقتي براي خريد يك فرش ماشيني به فروشگاه فرش مي رويد  يكي از نخستين چيزهايي كه فروشنده به آن اشاره مي كند، اين است كه اين فرش چند شانه است . در باور عامه مردم شانه فرش تنها دليل گران بودن قيمت آن است. اما اين باوري غلط است.

شانه فرش ماشيني چيست؟ 

به صورت مختصر و مفيد مي توان گفت كه تراكم عرضي گره هاي بافته شده در يك فرش ماشيني را “شانه” آن فرش گويند. شانه فرش بر حسب متر محاسبه مي گردد.

چگونه مي توان شانه اصلي و واقعي يك فرش ماشيني را به دست آوريم؟

اين كاري بسيار ساده است اما اغلب مردم به دليل نا آگاهي نمي توانند شانه واقعي يك فرش ماشيني را به دست بياورند . به عنوان نمونه وقتي در مورد يك فرش گفته مي شود ۷۰۰ شانه يا ۱۰۰۰ شانه است منظور اين است كه در يك متر از عرض فرش  ۷۰۰ گره و در فرش ۷۰۰ شانه و ۱۰۰۰ گره در فرش ۱۰۰۰ شانه وجود دارد. اكنون كار شما بسيار ساده است و كافيست ۱۰ درصد و يا حتي ۵ درصد اين مقدار را محاسبه كنيد. يعني شما وقتي به پشت يك فرش نگاه ميكنيد در يك فرش هفتصد شانه بايد ۷۰ گره در ده سانتيمتر و يا ۳۵ گره در ۵ سانتي متر وجود داشته باشد.

تراكم و شانه از جمله اصطلاحات فرش ماشيني است كه اغلب شما آن را شنيده ايد و شناخت اين اصطلاحات به شناخت فرش ماشيني كمك ميكند. منظور از تراكم در فرش ماشيني همان تراكم طولي فرش ماشيني مي باشد. به عبارت ديگر تراكم نيز همانند شانه است با اين تفاوت كه شانه مربوط به عرض فرش مي باشد به همين دليل به آن تراكم عرضي نيز گفته مي شود اما تراكم مربوط به طول فرش است كه آن را با نام تراكم طولي نيز مي شناسند. با اين توضيحات پي بردن به تراكم فرش بسيار ساده خواهد بود. اما يك تفاوت اساسي وجود دارد و آن اينكه تراكم را در نصفه فرش محاسبه نموده و براي اعلام آن را در عدد ۳ ضرب مي كنند تا تراكم كلي و اصلي فرش  به دست آيد. يعني وقتي گفته مي شود فرشي تراكم ۳۰۰۰ دارد يعني بايد در يك متر طول آن ۱۰۰۰ گره وجود داشته باشد تا با محاسبه ضريب ۳ اين عدد صحيح باشد. پس اگر شما بخواهيد مي توانيد همين مقدار را در مقياس كمتر محاسبه كنيد. يعني فرش با تراكم ۳۰۰۰ بايد در ۱۰ سانتيمتر طول آن ۱۰۰ گره و يا در ۵ سانتيمتر طول آن ۵۰ گره وجود داشته باشد. در فرش هاي شانه و تراكم پايينتر براي بدست آوردن تراكم طولي فرش، به خاطر نوع دستگاه بافت فرش تعداد گره هاي طول فرش را ضرب در ۲ مي كنيم. بدين ترتيب شما به راحتي مي توانيد با محاسبه تراكم حقيقي و واقعي فرش ماشيني ، فرش هاي مورد نياز خود را خريداري نماييد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.